söndag 13 december 2009

den nakna sanningen

Den är omtalad, den är visad, den är naken, den är sanning, den är kontroversiell, den skapar publicitet, den lyfter fram, den får folk att bli tokiga, den kommer från Arvikafestivalen. Det här är ett inlägg om - deras reklamkampanj. Alla ni som följer denna bloggen har mest troligt sett "den".

Varför har man gjort som man gjort ?så här ser jag på saken. Många anser filmen opassande, osmaklig och ännu värre "porr". Visst, jag håller med om att det var helt otippat, och jag kan även förstå greta 53 och hans 47, som undrar vad ungdomen håller på med. Dock måste man påminna dem om att de också var unga.

All marknadsföring kräver en specifik kundgrupp. Arvikafestivalen riktar sig mer eller mindre mot festivalglada personer i åldern 15-25, visst det finns både äldre och yngre besökare, men den specifika gruppen utgör själva kärnan, själva festivalen, själva kärleken i skogen. De flesta av "kärnan" har så vitt jag vet tyckt att det var galet bra PR snarare än osmakligt. Man måste ju rikta sig till sin målgrupp inte till hans och greta.

Kunde man inte valt att visa bilder och massa annat bra med arvika? Jo, det kunde man. Men då blir det ingen uppmärksamhet. Nästan alla vet att Arvikafestivalen är en underbar plats på jorden vare sig du är ett popsnöre, har en synthlugg eller avgudar moshpitar. Nästan alla vet att Arvika bokar grymma band (läs Depeche Mode, The Cure, The Knife, In Flames, ). Allt detta skapar ingen publicitet, tyvärr. Okej, det förekommer publicitet när band bokas men that's it. Jag vet inte, men nu kanske de vill lyfta fram något annat bra med festivalen. Som säkerligen alla vet älskar media sex, eftersom vi läsare efterfrågar det. Det man egentligen gjort är enbart en strategi som med all säkerhet når riksmedia via ett videoklipp som enbart krävt kärlek och inte en enda krona. TV, Radio, nationell och lokal press. Överallt har det diskuterats. Både positiv och negativ respons. Syns man inte så finns man inte, och det är bättre att vara ökänd än okänd, all publicitet kan vändas till något positivt.

Trots att Sveriges befolkning fått upp ögonen för festivallivet, fightar många festivaler med ekonomin. Konkurrensen är benhård. Det gäller att sticka ut och att nå ut. Att nå ut gratis till nästan all media, är väl varenda festivals dröm ? Samtidigt passar man på att ta upp det tabu belagda ämnet som ungas sexualitet faktiskt är. Vi läser bara om könssjukdomar, nakenchockar, sexmissbrukare, men lyfter aldrig fram att det är naturligt och fint. Trots att det är det som de flesta människor tycker. Big Brother och Paradise Hotel är väl betydligt värre? Sex i TV på bästa sändnings tid ? Det är dock helt och hållet tillåtet. Dubbelmoral, igen.

Samarbetet med Studio Total (reklambyrå) har gjort Arvika ökända. Inget snack om saken. De vet precis hur man lurar upp svensk media på läktaren, och nu gör man det med den nakna sanningen. Kommer någon av er ihåg kulturpartiet ? det var ett påhittat parti med Olle Ljungström som ledare, i en undersökning på Aftonbladet fick de hela 15 % av rösterna, efter att ha funnits i två dagar. Det bevisar bara hur det går att nyttja svensk media till något positivt och att man med alla medel kan nå ut gratis. Studio Total må vara kontroversiella, men de må vara de mest effektiva på att skapa riksrubriker. Hursomhelst 2-0 i matchen mellan Arvikafestivalen och svensk media.

Generellt sätt borde vi människor inte vara så konservativa, det vore väl bättre om vi var mer öppna för den nakna sanningen istället för att skyffla det under mattan som tabu. Jag är varken för eller emot. Jag förstår båda sidor, jag förstår att de finns de som tycker att det är opassande, men å andra sidan förstår jag varför de gjorde som de gjorde. Dock får filmen support av Folkpartiets Nina Larsson som anser att det är viktigt att lyfta fram kvinnors samt ungas sexualitet. Däremot är Arvikas kommunalråd (S) helt emot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar