söndag 20 december 2009

Festivalsommaren 2010 - so far, so good. Artisterna börjar trilla in, de billiga biljetterna tar slut. Festivallivet är som det ska. Sonisphere har en line up varje hårdrocks knutte skulle drömma om, Metaltown vann dragkampen om Rammstein, och Sweden Rock manglar på med mellanmjölk. Peace and Love inleder ovanligt klent för en festival av den kalibern, Arvika får äntligen lite Libertines känsla i skogen genom Petes kommande spelning med Babyshambles, Hultsfred är tillbaka och har greppat Kent som så många andra. Bakom de stora drakarna bokar Emmaboda mina personliga favoriter Cut Copy och Siesta! drämmer till med en annan personlig favorit i form av danskarna Mew. Way Out West får alltid tag på kultbokningen, Pavement är en fin guldklimp. Det ser riktigt lovande ut, även om vissa line ups är identiska. Så här långt är det bara Sonisphere och Metaltown som släppt riktigt tunga namn. Storsjöyrans vapendragare lär bli Kent och herr Winnerbäck, vilket är ett mycket strategiskt val.

Jag väntar med fullspänning tills vi får se The XX, Bat For Lashes, Noah and the whale inta någon svensk festival. Och varför inte Arcade Fire och spektaulära Yeah Yeah Yeahs med Karen O i spetsen. Jag längtar även tills någon festival släpper en bomb, något stort och otippat och givetvis exklusivt. Efter jul, kommer artisterna hagla in. Tro mig. Men någon festival kanske bjuder på en julklapp, vad vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar