tisdag 22 december 2009

Takida ett smart drag av Arvika, eller ?

Arvikafestivalen har länge profilerat sig som synthfestival, men har nu mer eller mindre övergått till den alternativa festivalen med fokus på elektronisk musik ( med inslag av synth ). Än så länge är banden mer mainstream än Arvika någonsin varit. Men Kent är mer Arvika än någonsin. Familjen är som skurna för Arvika med sina electropop, Shout Out Louds, Krunegård, Ingenting kommer få de där popsnörena att gå i taket. På toppen av indiekalaset drar man till med en fin fin bokning i och med Babyshambes. Bandet på trasiga själars läppar. Lägg därtill några elektroniska akter och några mindre hårdrocksakter. Det är Arvikafestivalen 2010 så här långt. Det ser riktigt bra ut. Och jag kan lova att det blir mer synth, hårdrock och elektroniskt. Arvika är ju alternativa.

Jag glömde Takida med avsikt. Takida är Sveriges nya stora rockband som forssar fram längs åarna och erövrar stad efter stad. De har diskuterats om Takida verkligen passar på Arvika eller inte. I mina ögon är det en bra bokning, även om jag inte är något Takida fan, dock är många från de värmländska skogarna Takida fans. Takida har en enorm skara fans i Värmland, så det vore osmart att inte boka dem av just den anledningen. Festivalen måste ju sälja biljetter, och nu lockar man mer från det lokala. Det finns ni som tycker att de borde bokat något annat band. Absolut, men det är ett taktiskt drag skulle jag vilja påstå, man måste tillfredsställa alla potentiella besökare. Det kommer ju band som du och jag gillar, även om Takida kommer. Det måste ju finnas band du inte vill se också, annars får man problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar