torsdag 10 december 2009

Sonisphere rör om i grytan

Det här påminner mig om 6 oktober 2008. Arvika släppte bomben Depeche Mode, som fick festivalsverige att börja skaka. Idag möttes vi av ett jordskalv 8.3 på richterskalan. Sonisphere rör om totalt i grytan. Sweden Rock som länge kännts som orubbade står för första gången på ostadig mark. Sonisphere plockade hem nästan alla stora rock/metal akter för tillfället. Vilka festivaler kommer egentligen få det tufft medan andra har fixat fördelar ?

Det är inte bara Sweden Rock som kommer få det tufft. Jag höjer ett varningens finger för Peace and Love. Tro det eller ej, men det gör jag. Och ja, jag ska förklara mig. Peace and Love hade ett succéår ifjol, 2009, dock med det nya datumet riskerar det bli kämpigare. Så här är det, samma helg ligger Roskilde (DK), Quart (NO), Hovefestivalen (NO), OsloLive (NO), Rock Wercther (BE) och Eurockennes (FR). Detta innebär en hård kamp om samma internationella artister. Nytt för i år är att Hovefestivalen lägger sig detta datumet (53.000 besökare 2009) och Quart (68.000 dock rejält minus resultat, dock är de tillbaka 2010.) OsloLive gör succé, på två år har man lyckats skapa en etablerad festival till billiga biljetter förra året med fantastiska 22.000. Samtidigt byter arvika helg för att inte krocka.

Roskilde, Rock Werchter, Hove och Eurorockenees bokar mycket liknande artister. Detta kan göra det tufft för svenska P&L att fånga in stora internationella artister. Dessutom har de inte Lars Winnerbäck eller Håkan i år. Deras exklusivitet förra året sålde biljetter i mängder. Okej, de har Kent. Men många andra festivaler har också Kent. Det är det som är skillnaden. Det är många som klagat över Peace and Loves bandsläpp, och ja, det ser sämre ut vid det här laget än förra året. Jag säger inte att det kommer gå dåligt, det tror jag inte. Dock tror jag inte de klarar upprepa förra årets bragd och succéår. Pearl Jam hade exempelvis varit en fin fin bokning till svenska Peace and Love. Problemet är bara det att de har annonserat ut att det ska ha en spelning 1 juli. 3 juli, lirar de Rock Werchter, klarar P&L vinna över Roskilde i kampen om Pearl Jam? Jag har svårt att se det. Det snackas om Muse, de har ett hål den 2 juli mellan sina spelningar på Roskilde och Rock Werchter. Klockrent för Peace and Love, men där är problemet att de är som skurna för norska hovefestivalen som förra året hade (Killers, Franz Ferdinand, Slipknot, Faith No More och Prodigy på scenen och som nästan bara bokar internationellt.) Det har ju dock snackats om band som Guns N Roses. Men de lär väl Sweden Rock kriga för som om det vore på liv och död. För nu är det på liv och död. Då Sonisphere snott allt de drömt om.

Men jag har en räddare. The Strokes ? Jay- Z ? Blondie ? Kasabian ? Men jag är tveksam om de axlar Mötley Crüe? Som för övrigt lirar på Sonisphere precis som tidigare P&L bokningar som Alice Cooper och Iggy & The Stooges.

De som kommer vinna på detta är Arvikafestivalen och Hultsfred. Arvika bytte från dödens helg, krockar inte med någon stor festival i Sverige. De ligger samma helg som norska slottsfjell och precis dagarna efter 150.000 besökar festivalen Nova Rock i Österrike. Dessutom har Arvika en mer nischad stil och påverkas inte särskilt av Sonisphere så länge de fortsätter med den elektroniska nischen. Bara de lägger vantarna på Daft Punk eller Prodigy, det viktiga är att de inte låter någon annan svensk festival få dem. För då blir det kaos. Nu när man förlora kampen om Rammstein tror jag man kommer satsa fullt ut på Daft om de ska ut på vägarna.

Hultsfred lägger sig också på ett relativt bra datum. Helgen efter mardröms helgen, och lägger sig mer mitt i veckan, vilket gynnar bokningar av internationell karaktär. De kan säkert plocka upp en hel del internationellt som spelar antingen Roskilde, Hove eller Rock Werchter. Trots snack om konkurs tvivlar jag inte på Hultsfred. De har en deal med kommunen och nu siktar de framåt, de kommer vara lite underdogs. Då många har räknat bort dem, men man kan aldrig räkna bort en festivalräv som Hultsfred. Metaltowns bokning av Rammstein gör att de står stadigt med båda föttera i marken trots Sonispheres jordskalv.

Har jag rätt, eller har jag fel ?

3 kommentarer:

  1. fan diggar din blogg alltså, keep up the good work

    SvaraRadera
  2. tack Gustav. Jag ska försöka kötta fler sådana här inlägg i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Åh. ÅH! Jag älskar dig lite. Dock finns det inget hopp för Arvika så länge det inte blir synth.

    SvaraRadera