onsdag 17 mars 2010

Festivalrykten på turné?

Du kanske redan har bestämt dig var du ska slå upp ditt tält, när du öppnar första ölen, banden du ska se trots att många är kvar att släppa och vilken band t-shirt du ska ha på dig när du ser dina idoler. I sommar är det tänkt att bloggen ska rapportera från de flesta festivaler / eller så många som möjligt. Men vilka vill ni helst ha rapporter ifrån. Skriv en rad i kommentaren med de festivaler du tycker bloggen ska besöka. Är det två festivaler samma helg välj bara en och skriv mer än gärna en motivering.

Ditt tyckande kan komma ha stor betydelse för sommaren och vilka festivaler som kan stå i rampljuset!

42 kommentarer:

  1. Instämmer, Hultsfred

    SvaraRadera
  2. Arvika definitivt! Även om din blogg inte handlar om Arvika så har du rapporterat och tyckt till väldigt mycket om deras bandsläpp.
    Sen vore Hultsfred & P&L trevligt, så du kan jämföra de 3 stora "mainstreamfestivalerna". Sen kanske WOW?

    SvaraRadera
  3. Pier Pressure nu när Paramore kommer ditt!

    SvaraRadera
  4. Jag röstar för de gamla rävarna. Hultsfred, Arvika och Emmaboda.
    (Festivaler med endast rock får någon annan bedömma.)

    SvaraRadera
  5. Peace & Love blir det. De har flest feta band å mycket folk. Det ekar ju helt tomt på de andra festivalerna bland publiken. Ska det vara festival ska det inte vara fjuttantal på besökarna.

    SvaraRadera
  6. Fast flest feta band och mest folk ger inte den bästa festivalen. :)

    SvaraRadera
  7. Vet att detta inte hör ihop med inlägget men du skrev innan om samarbeten på festivalerna och jag kan tänka mig att maskinen gästar super viral brothers eller tvärtom eftersom dom gjort en remix på deras ena låt.

    SvaraRadera
  8. Emmaboda, bästa festivalområdet.

    SvaraRadera
  9. P&L, Hultsfred och Arvika :)

    SvaraRadera
  10. Kasabian och Wild Beasts klara för Roskilde. Får vi se någon av dem på Svensk mark tro?

    SvaraRadera
  11. Siesta & Arvika! ;)

    SvaraRadera
  12. Självklart P&L

    SvaraRadera
  13. vore kul o höra om de större o lite bredare svenska festivalerna, arvika, hultan och p&l dvs. vore kul att höra lite jämförelser också! personligen tycker jag peace and love verkar trist, sen när finns det fjortisar och asfalt på festivaler? :(

    SvaraRadera
  14. men Saga, har du varit på Peace & Love? Stora delar om festivalområdet är på gräs och camping är på ett stor gräsfält. Så du snackar goja.

    SvaraRadera
  15. Senast jag var på P&L (-07) så stod i princip hela festivalområdet på asfalt förutom en scen. Vet inte riktigt var de har flyttat festivalområdet i såntfall...? Upplys mig gärna.

    SvaraRadera
  16. Oavsett vilken festival som besöks ser jag fram emot en massa bilder!

    SvaraRadera
  17. Jag känner inte till Borlänge såväl, men där campingen låg -07 ligger nu istället den största scenen. Men majoriteten av resten scener ligger nog på asfalt. Campingen ligger 30 minuters gångavstånd från festivalområdet i folkets park.

    SvaraRadera
  18. Du borde verkligen åka till Queertopia! De har precis bokat Billie the Vision & the Dancers och stämningen kommer vara helt obeskrivligt bra. Join the revolution och kolla på http://www.queertopiafestivalen.se/

    SvaraRadera
  19. Tips: Siesta har bandsläpp imorgon :)))

    SvaraRadera
  20. Det har hänt en del sedan jag var på Peace & Love 2007. Fattar inte vad alla gnäller på, själv hade jag skitkul där i somras och det var knappast långt att gå från campingen till festivalområdet. Är man ny i en stad så kan man ju inte förvänta sig att hitta på en gång, jag har gångt långt i onödan när jag inte hittade förut på Hultsfred, Way out west och Roskilde. Det tar kanske 30 minuter att gå om man går som en snigel. Jag och polarna gick lätt på 10 minuter från Peace and Loves camping till största scenerna.

    SvaraRadera
  21. Om P&L nu e så dåligt hur kan det komma sig att det bodde lika många på deras camping i somras som Arvika och Hultsfred lyckades totalt kränga biljetter? Säger rätt mycket. De har varit utsålda sedan 2003 och det kan man knappast säga om det andra festivalerna. Nä, lägg ner och acceptera att peace and Love krossar.

    SvaraRadera
  22. Okej, senaste kommentaren: Menar du att det bodde ca: 46000 personer på P&L's camping när det såldes ungefär 41500 biljetter totalt? Haha, jag tror någon har läst på lite fel.

    Diskussionen huruvida P&L är bäst eller inte känns rätt irrelevant. En festivals "storhet" handlar väl till största del om vilka band som bokas. Musiksmaken är dock helt och hållet individuell vilket gör att diskussionen kring vilken festival som är bättre än den annan känns rätt patetisk...

    SvaraRadera
  23. Och det är ju inte riktigt så att alla som köper biljetter till en festival bor på campingen heller. ungefär hälften skulle jag säga.

    Och P&Ls camping är faan en nazicamping. Du måste köa 6 timmar för att överhuvudtaget komma in och sen blir du anvisad en plats. Så har dina polare kommit lite tidigare så kan du inte bo med dem. Sjukt dåligt!!!!

    SvaraRadera
  24. 23 000 bodde på campingen. sålde totalt typ 41 000 biljetter. peace & love har ökat sitt publikantal sedan 2003 så de är populära och folk återvänder och tar med sig ännu fler polare. att det är så dåligt som ni säger är orimligt. varför sålde inte arvika ut i somras då? för att de var så bra? varför sålde inte Hultsfred ut? för att de var så bra?
    Självklart har alla olika smak och alla festivalerna har nåt bra och jag har varit på Arvika, Hultsfred, way out west, Roskilde, Siesta och Peace & Love de sista åren. Peace & Love har något speciellt. Inga tvivel. Och absolut feta band. temper trap, Peter Doherty, The Wombats, Pigeon detectives, Crystal castles, cansei de ser sexy, M83 och massa schysst musik bokar de.

    SvaraRadera
  25. campade på peace and löves camping i somras. hörde att vissa haft trångt men jag och mina polare hade inga problem alls! hur smidigt som helst, väntade max 20 min. men jag hörde att det redan på onsdan kommit typ 13 000 campare, en total invasion av folk samtidigt, rätt rimligt att de blir köer om alla kommer samtidigt. har ni varit på Glastonbury eller Roskilde, alltså större festivaler.

    där har jag fått vänta som fan, man måste väl vara beredd på köer om det kommer mycket folk. fan man är väl inte hemma, kan ju inte förvänta sig att det är som att gå och handla på tjorren. man kan ju dricka nån öl och snacka med folk å chilla. fan peace håller ju på i sex dagar, varför ha panik?

    tycker peace and love gjorde grymt jobb på campingen med tanke på att det aldrig någonsin varit så mycket folk på en festival och camping i sverige förut. går inte att jämföra med hultan och arvika som inte alls har särskilt många campare eller besökare.

    /en som varit på större festivaler förr

    SvaraRadera
  26. jag drar nog på hultan i sommar. och helt klart peace & love, som bokat bäst. de ryktas att de har massa feta grejer kvar att släppa oxå. helt fukking amazing line-up redan ju.

    SvaraRadera
  27. Haha, jag har också varit på Roskilde och inte fan kan jag erinra mig att det var sådan kö in till campingen.. Men absolut, du har en poäng.
    Dock tycker jag att det är väldigt irriterande om de ska hålla på och placera en när man kommer in. Funktionärerna försökte med samma sak när jag var där senast (-07), jag tog min packning och gick åt andra hållet där det såg bättre ut. Funkisarna började klaga men jag sa bara åt dem att hålla käften och så fick de en bira var.

    SvaraRadera
  28. ARVIKA är värda ett besök i år tycker jag, med tanke på deras uppmärksammade och lyckade marknadsföring... Dessutom har de gjort coola bokningar :)

    SvaraRadera
  29. haha oj, verkar som jag satte igång en redig diskussion här. jag har inte varit på p&l så min kommentar var ingen direkt seriös anklagelse, det var bara från rena observationer från bilder och vilka människor som verkar åka dit! p&l verkar dock ha lyckats ordentligt med mycket storband, men alldeles för mycket mainstream för min smak, men då är jag synthare at heart.

    SvaraRadera
  30. att försöka sälja en festival med sex är nog det lägsta jag sett någonsin. jag kan onanera hemma gratis.

    SvaraRadera
  31. Var på Peace & Love, Roskilde och Hultsfred i sommras.
    P&L är magiskt, de har något extra. Visst var det mycket köer och så men det får man räkna med när det är så sjukt mycket folk i en relativt liten stad. Men om man ska ta och jämföra med Roskilde som är aningen större så kom man in på campingen på ca 20 min och sen fick man leta en tältplats i 3-4 timmar vilket var ännu jobbigare då man var tvungen att gå runt med tung packning och blev sura som fan på varandra. Så därför är det bra att de placerar ut alla där de ska ha sina tält. Vi stod och klagade som fan när vi väl stod i kön men om de inte hade varit för kön hade vi aldrig träffat de underbara människorna.

    SvaraRadera
  32. Håller med! Peace & Love är fan det roligaste och bästa jag varit på i somras. Och då har jag ändå varit på flera andra svenska festivaler. Peace & Love har sprängt alla festivalgränser och har ett så stort och fett program med svinbra bokningar. och stämningen på folk på peace & love slår allt. finns coola indiekids, hårdrockare, svennar och hiphopare. å alla är sköna och glada! har sett flera på peace and love som jag även sett besöka arvika och way out west å hultan tidigare. nu åker de till Peace & Love. Jag med i sommar igen. Lätt.

    SvaraRadera
  33. Har varit på dem 3 stora mainstream festivalerna! P&L har ett riktigt bra campingliv men det är lite väl trångt! Jag gillade Hultsfreds camping bäst! Kändes mest genomtänkt och genuint på något sätt.

    Tycker du borde åka till Roskilde, bättre festival finns nog inte i norden!

    SvaraRadera
  34. Roskilde är grymt men alldeles för dyra biljetter å lång resa och Peace & Love har ju typ minst lika stora band numera, så för mig är valet enkelt. bor ju i sthlm, tar typ 2 timmar att dra till Borlänge. så jäkla niice!

    SvaraRadera
  35. Hulsfred klart bäst!!!!
    Campen är en fristad där man kan vara som man vill o röja, hångla, festa helt ifred!! Det är klart bäst service i Hultsfred med toa, skukvård, mobilladdare, matställen, mm. Dessutom bokar alltid Hultsfred nya spännande band, inta bara samma gammla tråkiga som spelar överallt....
    Hörde även att man spår värmerekård i småland i sommar!

    SvaraRadera