tisdag 9 mars 2010

här kommer svaren!

Vilka festivaler har du besökt? Ditt absolut bästa festivalminne? Den bästa festivalbokningen i Sverige någonsin ?

Har enbart besökt svenska festivaler än så länge, men gör snart debut på en amerikansk festival då jag förhoppningsvis kommer besöka coachella nu i april. I sverige har det inte blivit jätte många olika festivaler än så länge men Arvikafestivalen, Way Out West, Siesta och Putte i Parken. Dock kommer alltfler festivaler besökas i sommar. Mitt bästa festivalminne får nog bli Röyksopps konsert på Arvika. De tillhör mina personliga favoriter och jag hade väntat på att få se dem i 3 år. Den sista frågan var en tuffing. Depeche Mode är given på den listan, men kanske inte den bästa. Den bästa behöver ju inte alltid vara den största så The Knife på Arvika kan ha varit en av de bästa bokningarna då de enbart gjort en enda festivalspelning i skandinavien. Annars tycker jag Hultans bokning av Strokes 2006 var grym likaså Oasis 1994.

Jag skulle vilja höra lite om dig. Vem är du liksom? Berätta lite.

Jag härstammar från de värmländska skogarna, men har enbart bott där under somrarna de senaste fyra åren. Jag bytte bort Värmland mot Växjö, för att sedan bege mig till London förra hösten innan jag valde en termin i San Diego, USA.

Jag har skrikit mig hes till Turbonegro, jag har dansat SMK:s lerdans, hört historien om paret som friade under Lalehs konsert, träffat Adam tensta, gått på mer än 10 konserter på 3 månader i London som skulle göra dig avundsjuk( Passion Pit, Yeasayer, Bat For Lashes, Just Jack, Yeah Yeah yeah’s, Franz Ferdinand, The XX, Florence + the Machine, Lenka, White Lies, James Yuill och Röyksopp) och ställt in en intervju med Florence Welch.

I sommar fyller jag 20 år och det ska firas med dunder och brak, och förhoppningsvis massa festival!

Tror du inte Arvika har en stor artist kvar att släppa? …..

Jag är helt övertygad om att Arvika har mer godsaker att bjuda på innan festivalområdet öppnar. Belle and Sebastian eller Arcade Fire kanske? Kan man får båda på en festival?

Bästa konsert du gått på, någonsin?

Kvällen då jag köpte andrahandsbiljett utanför o2 shepherds bush empire i London för överpris för att se The XX och Florence + the machine står högt i kurs. En annan grym spelning var Yeah Yeah Yeah’s när de intog Brixton Academy i södra London.

Har du lastfm? Vilka headliners vill du se på de svenska festivalerna? Vilken/vilka festivaler känns mest lockande för din del just nu?

Givetvis har jag lastfm. Feel free to check it out : http://www.lastfm.se/user/MangeSchmiidt

Angående headliners tror jag vi kommer få se band som Jay-Z, Belle and Sebastian, Arcade Fire och Black Eyed Peas.

Just nu är jag pepp på Arvika som har gjort en av sommarens bästa bokningar i Ou est le swimming pool. Way Out West ser riktigt fint, och Hultsfred känns mer spännande än på många år. Emmaboda är en bubblare, men Bloody betroots lirar ju på PIP :)

Vilka festivaler ska du på i sommar?

Det beror på framtida bandsläpp samt jobb. Men Roskilde, Arvika, Hultsfred och Way Out West hoppas jag på plus några till.

Angående WTAI så har jag glömt att kolla upp, dock finns ingen info på hemsidan, men jag ska ta och skicka ett mail.

Muse till Sverige?

Jag vet ärligt talat inte. Frågan är om Hultan övertalar dem, eller om någon annan svensk festival lyckas boka dessa svårtflörtade britter. Kanske en arenaspelning är ett alternativ, typ Globen?

Samma artister på alla festivaler, varför? Kabel-tv paket?

Det är en mycket intressant fråga, och jag tror som du på en kabel-tv paket. Dock är det viktigt att komma ihåg att många festivaler har dålig ekonomi, vilket gör att många säkrar istället för att chansa. Jag ska utveckla detta svaret lite senare genom ett eget inlägg.

Jpop? Fuji festival? Amerikanska festivaler?

Jag vet inte riktigt varför vi inte ser så mycket av jpop i Europa. En av anledningarna är väl att det inte slagit igenom så starkt här i Europa. Har inte varit på fuji, har du? Har inte besökt någon amerikansk festival ännu, enbart bott i USA i 2 månader, men jag kommer förhoppningsvis besöka Coachella. Annars räkans Lollapalooza och Sasquatch till de stora festivalerna här.

Angående Style of Eye har jag ingen koll alls.

Uuuh, sådär. Hoppas det blir bra.

2 kommentarer:

  1. Varför ställde du in en intervju med Florence?

    SvaraRadera
  2. jag hade ett prov samma tid, så jag kunde omöjligt genomföra båda.

    SvaraRadera