tisdag 9 mars 2010

Samarbete nummer 1.


Nu släpper jag det första samarbetet för att bredda bloggen. Det är www.synth.nu som kommer gästblogga lite då och då för att få lite mer expertis på området, då flera efterfrågat mer om synthmusik. Varsågod, läs och njut!

Synthen lever (för den dog aldrig)

När jag berättar att jag lyssnar på ”synth” (för att förenkla ett stort begrepp) säger många ”Synth? Finns det fortfarande?” rent obstinat. En provokation som rinner av mig för även om det klingar något väldigt utdött om något som hade sin storhetstid under 80-talet, så går det inte att förneka att influenserna ger genklangar i dagens popmusik. Jag heter Gustaf och är chefredaktör för ett av Sveriges största webzine för elektronisk musik som heter Synth.nu (www.synth.nu) kort och gott. Sajten grundades av Sandra Dahl Friberg redan 2004 och har ungefär 10.000 besök i måndaden. Redaktionen är en liten skara eldsjälar som med lång erfarenhet bevakar synthscenen i såväl Sverige som internationellt. Vi värnar om synthen för vad den var, men framförallt för vad den är tänkt att bli imorgon! Tanken är att jag ska gästblogga här lite till och från om synthen för att värna om vår existens och tipsa er om artister, live, etc. Kanske upptäcker du ny musik! Synthen, med sina olika subgenres, tillgodoser nog allas behov oavsett om du är popsnöre eller metalhead. Ni får se.

Den här veckan flödar den goda synthmusiken! På lördag ska ni ta er till Chalmers i Göteborg därSlagsmålsklubben bjuder på sin dansanta bitpop (elektronisk musik inspirerad av dataspelmusik kan man enkelt förklara det). Själv är jag helt såld på Monostrips nya singel ”Like A Drug”. Lite indieinfluerad synthpop. Monostrip är ett nytt band som består av fem medlemmar från popkollektivet I’m From Barcelona. Otroligt fräscht. http://www.wonderlandrecords.com/monopress/(tack Sebbe ;)

Jag ska försöka svara på eventuella inlägg, annars kan ni alltid maila mig på gustaf@synth.nuom ni har andra frågor. Tills nästa gång – ha det gott! /Gurra

2 kommentarer:

  1. Trevligt trevligt :) Bra tips, Like a drug!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade Monostrip. Jag har en känsla av att vi kommer få höra mycket från och om dem framöver. Väldigt P3-ish. Mer tips nästa gång!

    SvaraRadera