torsdag 4 mars 2010

Synth och goth!


Som ni säkert märker lyssnar jag mestadels på indie, electro, rock och pop. Dock försöker jag skriva om alla musikstilar, då detta är en festivalblogg. Jag är mycket medveten om att jag inte har fullkoll när det gäller synth och hårdrock, men jag gör mitt bästa. Synthfestivalen Tinitus i Stockholm gick i graven förra året, men det betyder väl inte slutet för synthmusik?

Så vitt jag vet finns det en festival med synthbokningar i Sverige och det är Arvikafestivalen. Syntharna är en relativt trogna även om fanskaran inte är den största. Som det ser ut nu har Arvika bokat väldigt lite synth. Danska Leather Strip, Universal Poplab och Agent Side Grinder är de enda akterna. Inga mängder direkt. Dock finns det en hel del grymma electrobokningar i Familjen, The Twelves, Ou Est Le Swimming Pool, Owl Vision, Name the Pet, Jinder och Harald Björk.

Det är ju tråkigt om genrer dör ut, när det finns fans. Så nu har Arvika ett ypperligt läge att locka till sig syntharna mer än någonsin, då Arvika verkar vara det enda alternativet om man vill lyssna på synthmusik på svensk festival.

Arvikas nya datum, 15-17 juli, är också en jackpott för synthbokningar. Samma helg går norska slottsfjell av stapeln och de brukar ha 3-4 synthbokningar på affischen. Men den verkliga jackpotten stavas Gothicfestival i Belgien, 16-18 juli. Där lirar band som VNV nation, Funker Vogt, Front Line Assembly, Skinny Puppy och Unhelig. Så nog kommer Arvika ha möjligheter att boka synth i år, något annat vore en lögn.

Personligen tror jag med stor sannolikhet att vi kommer få se Covenant och Zeromancer på Arvika. Båda har ny utgivna skivor och är på sommarturné. Zeromancer lirar på Slottsfjell den 15 juli, och är lediga både den 16:e och den 17:e. Covenant lirar belgiska Gothicfestival den 16 juli, och är lediga den 15:e så väl som den 17:e juli.

8 kommentarer:

  1. Rabia Sorda spelar i Belgien den 18:e och jag hoppas vi får se Erik i Hocicos soloprojekt på Arvika.

    Sen vore det lite kul om Arvika bokar Star Industry... Fast med tanke på vad som bokas hitills ska man nog inte hoppas för mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack för bildbytet ;-)

    Kämpa på, snart sommar

    SvaraRadera
  3. Vilken konsert är det på header-bilden? :)

    SvaraRadera
  4. Kent, förmodligen på Arvika -08

    SvaraRadera
  5. Bra header!!

    Mer synth till Arvika!!

    SvaraRadera
  6. Synten dog väl den dag då Depeche plockade in gitarrer? För bra många år sedan.

    SvaraRadera
  7. Det är Kent, Arvika -08! Jag gör allt för att bloggen ska bli bättre ! Nästa vecka blir det Fever ray och där efter Putte i Parken publik!

    SvaraRadera