måndag 1 februari 2010

hur borde festivalerna boka ? del 2.

Nu kommer äntligen mina åsikter om vad Hultsfred borde boka och vad de borde undvika. Kent är redan klara så de tar troligen upp Hawaii en av kvällarna och vilken spelning det kommer bli.

MUSE, britterna är lika självskrivna som Killers var ifjol. Alla bara väntar på att hemsidan ska bli svart med fyra stora bokstäver som bildar ordet Muse innan man sugs in i ett svarthål och ser laserstrålarna i starlight.

Deftones, förra året var det otroligt glest med rockigare bokningar. I år är det dags att inte glömma bort hårdrocken. Deftones ska på turné i sommar, Hulstfred borde boka dem.

Vampire Weekend, det hippaste indiebandet lirar i Europa i sommar. Hultsfred gör rätt i att fånga upp dem för en Sverigespelning. Förra året lirade de på Way Out West, med en ny skiva i bagaget känns Hultsfred 2010 helt rätt.

Bullet for My Valentine, två stora hårdrocksakter är troligen vad Hultsfred behöver tillsammans med massa fina indiepopakter. Dessa britter lirar även de i sommar, så de ska med största sannoliket vara bokningsbara, för att bjuda Småland på lite rock.

Wolfmother, rockigare får man leta efter. Detta band är hyllat världen över och erövrar fansen med intensiva och svettiga spelningar. Indikationerna pekar dessutom på att Hultsfred gärna vill boka dessa herrar.

Bob Hund, förra året gjorde bob hund äntligen massa Sverigespelningar. Dock blev det inget stopp i Hulstfred. I mina ögon känns Bob Hund väldigt mycket Hultsfred, jag är en av de där som sett alla deras youtube klipp från deras Hultsfred spelningar från början av 00-talet. Bob Hund ska lira på Siesta och varför då inte lägga till Hultsfred?

Robyn, hon är Sveriges nummer ett, i alla fall i mina ögon. Ny skiva, ny Hultan spelning? I mina ögon rimmar den melodin fint.

Sedan borde de lägga vantarna på bokningar som Mustasch, Bat For Lashes, Florence + the machine för att få balans mellan rock och popbokningar. Dock kommer de med all säkerhet boka några mellanstora hip hop akter. Dock är jag väldigt dålig på sådana, och jag vet inte om Eminem (detta hade dock varit headliner material) är aktuell. Annars hade den bokningen säkerligen suttit fint i de småländska skogarna.

Det man inte bör boka är många band som lirade i Sverige ifjol som inte är aktuella med något nytt. Sedan tycker jag man ska avstå H.I.M, de har lirat Hultsfred 04,06,08 men nej tack 2010. De är dyra och drar inte så mycket folk i förhållande till vad de kostar. Det är dessutom viktigt att förnya sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar