fredag 5 februari 2010

Intervju 6.

Svenska Sonjagon svarar på frågor!
Jag bjuder på en intervju med ett av de där banden som fick mig att stanna till, slå mig på låret och nypa mig i kinden under 2009. Sonjagon heter de.

Er debutskiva Arches med låtar som Aristocrat och We are coming over tonight tog mig och många andra med storm under 2009. Hur beskriver ni ert sound för de som missat er?

Jag skulle nog beskriva det som ganska melodisk och hård rock. Förut var våra låtidéer nästan helt skilda från varandra, nu har vi börjat variera oss inom vissa ramar, och försöker fortfarande överraska oss själva på olika sätt men med en genomgående prägel som kanske inte fanns där helt och hållet på förra skivan.

Ni gjorde ett debut år som minst sagt heter duga. Album, konsertspelningar runt SveaRike samt gig på både WTAI och Hultsfred. Hur sammanfattar ni ert musikår 2009?

Det var ett väldigt roligt år. Det bästa är nog att vi nästan bara har oss själva att tacka för det som hänt. Det fanns inget skivbolag som ville släppa oss, så vi stod för hela maskineriet. Mot slutet av året började vi tröttna på allt jobb, så nu hoppas vi att något skivbolag är intresserade av att släppa en andra skiva.

Er första skiva är klar och för var dag som går växer ni. Vad gör ni nu och hur ser framtiden ut ?

J
ust nu pluggar alla medlemmar, en i Stockholm och tre i Uppsala. John, som bor och pluggar i Stockholm, kommer förmodligen flytta upp hit snart så att vi kan komma igång igen på allvar. Vi har arbetat med nya grejer från det att vi släppte Arches, så i vår ska vi försöka spela in lite av det. Vi har talat om att eventuellt släppa en EP.

Kommer vi få se något av Sonjagon på den svenska festivalhimlen i sommar?

Jag hoppas det, men skivan är ju inte purfärsk så arrangörerna kanske inte ser det som en jätteaffär, vilket det inte var då den släpptes heller. Men om vi får ett bolag i ryggen kanske vi hinner släppa något av det vi har och håller på att arbeta med just nu. Så vi får se!

Brukar ni själva hänga på festival, och om, vilken ? Har ni någon personlig favorit?

Ja, vi tyckte väldigt mycket om way out west, det var en behaglig festival som fokuserade på musiken istället för fylla och äckel. Jag har hört att det återförenade Pavement ska spela där i sommar, det kommer vi nog åka dit för att se och höra. Vi såg My bloody valentine där förra året, det var riktigt bra!

Jag tackar Sonjagon för pratstunden och önskar dem lycka till och givetvis hoppas jag vi får se dem på ett par festivaler i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar